Kan man definere og indramme Danmarks største teaterstykke? I et land, hvor teateret har spillet en stor rolle i samfundets udvikling og samtidig været en kritiker overfor udviklingen ved at oplyse folket gennem komedier, kan det være svært at samle alles mening under en paraply. Men hvis vi kigger lidt på nogle fællestræk, så er det nærmeste, vi kommer en enighed, måske Ludvig Holbergs teaterstykker, som i den grad har været fortolket og har fascineret publikum i flere hundrede år.

Holberg blev født i Norge, som dengang var dansk, og flyttede sidenhen til Danmark, hvor han i dag er gået over i historiebøgerne som en af vores største dramatikere nogensinde. Holberg kom fra en beskeden baggrund i Bergen, hvor han voksede op uden sine forældre, der begge døde, da Holberg endnu var meget ung. Holberg rejste meget rundt og oplevede det europæiske kontinent, hvor han også samlede meget af inspirationen til sine senere teaterstykker. Han uddannede sig inden for teologi og jura, men det var forfatterskabet, der trak og i den metier, at han skabte sig en karriere. Holbergs forfatterskab indenfor drama og teaterstykker er nærmest ikke set mage, da han formåede blive succesrig, mens han endnu levede. Det sker sjældent for en kunstner, som tilmed holder relevansen flere hundrede år senere. Ofte sker det, at hvis en kunstner får succes umiddelbart, og folket forstår kunsten, kan det skabe en stor hype, som så siden dør ud, når personen forsvinder fra produktionsscenen. Men Holberg var både populær som levende dramatiker og efter sin død. Holberg kom fra en ganske normal familie, men han samlede sig så stor en rigdom i løbet af sin levetid, at han kunne oprette et baroni på sine gamle dage. Han blev derfor tildelt titlen som baron og kunne dermed skrive sig selv ind i historiebøgerne – nærmest lidt komisk, da hans største teaterstykke Jeppe på Bjerget omhandler forholdet mellem rige og fattige og personlige relationer i alle tiders samfund.